„Versöhnung ist ein nie endender Prozess“

Im Interview mit Antjie Krog, Schriftstellerin und Journalistin

(Autor: Ghassan Abid)

© Antije Krog zählt zu den führenden Schriftstellern in Südafrika. Ihre literarischen Werke zur Aufarbeitung der Apartheid machten die in Kapstadt lebende Autorin international bekannt. Im Vorfeld ihres Auftritts auf dem "Internationalen Literaturfestival Berlin" stand Krog für ein Interview mit "SÜDAFRIKA - Land der Kontraste" zur Verfügung. (Quelle: Krzysztof Zielinski)

© Antije Krog zählt zu den führenden Schriftstellern in Südafrika. Ihre literarischen Werke zur Aufarbeitung der Apartheid machten die in Kapstadt lebende Autorin international bekannt. Im Vorfeld ihres Auftritts auf dem „Internationalen Literaturfestival Berlin“ stand Krog für ein Interview mit „SÜDAFRIKA – Land der Kontraste“ zur Verfügung. (Quelle: Krzysztof Zielinski)

Deutsche Interview-Zusammenfassung:

Antjie Krog zählt zu den führenden Schriftstellern Südafrikas. Die in Kapstadt lebende Autorin ist international für ihre Analysen des Lebens in Südafrika bekannt. Sie beleuchtet nicht nur die Lebenswirklichkeit der weißen, sondern auch die der schwarzen Bevölkerung. In ihrem bislang populärsten Buch „Country of My Skull” befasste sie sich mit der Aufarbeitung der Apartheid im Rahmen der Wahrheits- und Versöhnungskommission. Sie hält fest, dass die Versöhnung ein nie endender Prozess ist.

Nach dem gewalttätigen Zusammenstoß der Ethnien während der Rassentrennungspolitik folge die Neudefinierung eines jeden Einzelnen innerhalb der Gesellschaft. Schwarze bleiben nicht per se Opfer und Weiße sind nicht auf Dauer Rassisten. Diesen Definierungsprozess beschreibt Krog als „African Renaissance“. Man müsse sich nun gegenseitig vertrauen, wie bei den ersten demokratischen Wahlen im Jahr 1994 geschehen. Allerdings laufe dieser Prozess nicht immer reibungslos ab. Ganz im Gegenteil. Im Moment deute sich eine Entwicklung an, die alte Ängste und Vorwürfe an die Oberfläche bringe. Es fehle eine klare Vision, welche weiteren Schritte zu unternehmen sind. Der Versöhnungsprozess verhindere gewalttätige Auseinandersetzungen.

Zur Frage, unter welchen Voraussetzungen einem Täter grundsätzlich verziehen werden sollte, antwortet die Schriftstellerin, dass man dies immer tun sollte, um etwas Neues und Besseres für einen selbst zu ermöglichen. „Jemand, der sich weigert, zu vergeben, bleibt vom Täter abhängig.

Südafrikas größtes Problem sei die Ungleichheit zwischen Arm und Reich. Das Land verfüge über eine beeindruckende Gesetzgebung und Verfassung, allerdings gebe es Schwierigkeiten bei der Rechtsumsetzung. Außerdem sei die Verbindung zwischen Exekutive und Legislative beeinträchtigt. Milliarden Rand wurden an die Regierung ausgezahlt, verbessert hat sich das Leben der Armen aber nicht.  „Wir sind kein armes Land mit einer armen Bevölkerung, sondern ein reiches Land mit einer armen Bevölkerung”, so Krog feststellend.

Auf die Frage, inwieweit die Regierung beispielsweise mit der Secrecy Bill [Anmerkung der Redaktion: Mit dem Gesetz sollen Journalisten, die geheime Informationen publik machen, für bis zu 25 Jahre in Haft gehen] die Demokratie am Kap untergrabe, antwortet sie, dass die Politik mit dem Gesetz vielmehr die Korruption bekämpfen wolle. Die aktuelle NSA-Affäre in den USA zeige, dass es unmöglich sei, Geheimnisse zu bewahren.

Der eigenen Aussage, wonach die meisten südafrikanischen Schriftsteller Afrikaaner/ Buren sind, widerspricht Krog vehement. Vielmehr seien die meisten Autoren englischsprachige Schriftsteller, Weiße und Schwarze zugleich. Die Besten dieser Zunft gehörten allerdings den Afrikaanern an. Dennoch zählen auch schwarze Autoren wie Njabulo Ndebele, Sindiwe Magona und Yewande Omotoso zu den herausragenden Dichtern Südafrikas.

Der These des Poeten Lesego Rampolokeng aus Soweto, wonach die Apartheid nach wie vor existiere, stimmt Krog zu. Eines der ältesten Xhosa-Synonyme für westliche Menschen – „Jene-Die-Nicht-Teilen-Können“- treffe auf die Weißen in Südafrika zu. Zur letzten Frage, ob Krog sich vorstellen könne, in von schwarzen dominierten Gegenden zu leben, erwidert sie: „Dies ist ein schreckliches Statement!“. Alle Menschen am Kap sind Afrikaner. Hintergrund hierzu ist der Umstand, dass in Kapstadt vor allem Weiße und Coloureds leben.

Am 5. September 2013 tritt Antjie Krog auf dem Internationalen Literaturfestival Berlin (ilb) auf.

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Interview in English

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2010sdafrika-editorial staff: We would like to welcome on “SÜDAFRIKA – Land der Kontraste”, the German Gateway to South Africa, the author and journalist Antjie Krog. You are internationally known for your poems. What is your literature standing for?

Answer: My work examines life in South Africa: from being white, privileged, in love, having a family to guilt and responsibility for apartheid and my most recent work focuses on living within an asserting black majority.

2010sdafrika-editorial staff: Your most popular work is “Country of My Skull”, which is dealing with the Truth and Reconciliation Commission (TRC) guided by Desmond Tutu. Do we have in South Africa, almost after 20 years of democracy, a successful reconciliation process?

Answer: Reconciliation is a never completed process. It exists on a continuation of specific steps: after a violent encounter, the groups turn away from each other and redefine themselves: am I only a racist Afrikaner? No, I also fought the first liberation war against Imperialism in Africa, so I am more than just that. Perhaps black people turn away and ask themselves: are we nothing but victims from apartheid? No, we are also linked to what is called the African renaissance. So with the ’new‘ redefinitions the two groups turn towards one another and undertake what is called: a small act of trust – they do something together in which they have to trust one another. In South Africa the first democratic election was our first act of trust and we pulled it off magnificently. Then one turns away and say ok: now I am also a group who wants democracy and votes peacefully with people who look different from me etc. Now for the next act of trust. And so on. The process is not always so smooth and the moment that something goes wrong, all the previous and old fears and accusations surface. Things are not going so well in the country now and there is no clear vision of what we should undertake and how. But the reconciliation process assisted us in avoiding violent conflict from which we could still be reeling from as can been seen in some other African countries.

2010sdafrika-editorial staff: Under which preconditions the society should forgive a perpetrator?

Answer: One should always forgive a perpetrator: it opens the possibility of something new and better for oneself; it stops the cycle of violence. Someone who refuses to forgive, remains in the power of the perpetrator. One could pursue revenge when one believes one will be materially better off afterwards. But to just hate and kill is to destroy oneself and waste not only one’s own life but also that of beautiful young children.

2010sdafrika-editorial staff: In Germany, the agency of the Federal Commissioner for the Stasi records (BStU) is dealing with the inequity through intelligence in former German Democratic Republic. Wouldn´t it be better for South Africa do establish a similar organization for reconciliation reason?

Answer: South Africa’s biggest problem is the inequality between rich and poor. We have wonderful legislation and a constitution which, if obeyed and followed and executed would at least begin to address our terrible education, our overladen health system, our crumbling infrastructures in smaller towns and cities, would arrest our corruption, but the link between the legislative and executive arm of South Africa is severely, perhaps fatally, affected. We are not a poor country with poor people, we are a rich country with poor people. There is tax, a wonderful comprehensive budget, billions are paid out to the executive bodies, but it doesn’t really effectively change the lives of the poor. Remember that we also have to care for more than half of Zimbabwe, and people from many other African countries.

2010sdafrika-editorial staff: Several journalists, artists and political analysts are criticizing the current South African government for his undemocratic behaviour such as the Secrecy Bill. Does the government curtail the democracy efforts?

Answer: The government wants a secrecy bill not because it wants to curtail democracy – it wants a secrecy bill to prevent the exposure of corruption. But hey, after the USA spying news and all the leakages, one realises how impossible it has become to be secretive any way.

2010sdafrika-editorial staff: Back to the literary: The most South African writers are Afrikaans. Why is this field still dominated by white citizens?

Answer: Most writers in South Africa are definitely NOT Afrikaans. Most writers are English, white and black. Some of the BEST writers are Afrikaans, but then there are also excellent black writers such as Njabulo Ndebele, Sindiwe Magona and Yewande Omotoso. To write one needs some kind of middle class environment: enough time to write, access to good enough education to enable one to have a good enough language capacity in order to express oneself, access to publishing people and then some kind of reading responding audience. With more than a third of the country unemployed, with high illiteracy and non-existent education in large areas of the country, so many people living under the breadline, it is actually a wonder that we have such a variety of voices exploring so many unheard of spaces. Despite having nine indigenous languages, South Africa has NO culture of translation from these languages, so writers growing up speaking Zulu or Xhosa have to write in English to be published.

2010sdafrika-editorial staff: We have interviewed the poet Lesego Rampolokeng from Soweto. He said that Apartheid is basically not over, it`s just a different form of Apartheid. What is your opinion in this matter?

Answer: I agree. Apartheid is not over. We have only realized that it is an international concept: the rich living apart from the poor; the rich unwilling and cheating so that they don’t see or hear or have to share with the poor. One of the oldest Xhosa synonyms for western people is: those-who-are-unable-to-share. That is the case for the world’s whites as well.

2010sdafrika-editorial staff: I heard you are actually living in Cape Town, which dominated by Whites and Coloureds. Would it be imaginable for you to live one day in “black communities” in KwaZulu-Natal, Limpopo or Northern Cape?

Answer: This is a terrible statement!! Coloured people would severely criticize you for suggesting they are not ‚black‘ or even worse that they don’t constitute African! Are Egyptians not African? Coloured people have their roots in our First Nations: and has been in Southern Africa centuries before black people. I have grown up in the middle of the country with black people all my life, we lived and work and had our children in a town in the Free State. My whole family still lives there, every holiday we go back there.

2010sdafrika-editorial staff: Antjie Krog, author from Cape Town, thank you very much for this interview.

5 Antworten zu “„Versöhnung ist ein nie endender Prozess“

  1. Pingback: „Meine Rache ist die Demokratie“ | SÜDAFRIKA - Land der Kontraste

  2. Pingback: „Wir waren arm, aber voll mit Liebe“ | SÜDAFRIKA - Land der Kontraste

  3. Ein interessantes Interview! Danke.

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